Zero Waste w sklepie
Ruch Zero Waste zatacza coraz szersze kręgi, pobudza wyobraźnię, zmienia nawyki i śmiało wkracza do biznesu, przynosząc zyski. To dobrze, bo ekologia to najlepszy interes dla nas wszystkich z dużym sukcesem na horyzoncie, choć po drodze przed nami sporo pułapek i wybojów.
Jak się sprzedaje Zero Waste
TAG zero waste shopping system
Chwytliwy zwrot Zero Waste niczym w reklamie przyklejany jest do różnych dziedzin życia i gospodarki, choć wszyscy wiemy, że tak na prawdę nie istnieje. Nikt jeszcze nie widział zerowych odpadów, możemy co najwyżej mówić o Low Waste lub Minimum Waste, bo jet to określenie dużo bardziej adekwatne do sytuacji, w jakiej się aktualnie znajdujemy w naszej podróży do gospodarki zrównoważonej. Dla wygody zostańmy jednak przy pierwotnym Zero Waste, bo przynajmniej dobrze oddaje słuszny kierunek, w jakim zmierzamy.
Widok sklepów z logiem Zero Waste lub Refill cieszy, bo dobra idea minimalizacji odpadów, a zwłaszcza opakowań z plastiku, to najlepsze co może się nam handlu przytrafić. Z drugiej strony widać też słabe strony niektórych rozwiązań i miejsca, które można i trzeba szybko poprawić.
Zalety Zero Waste
- mniejsze zapotrzebowanie na wodę, energię i zasoby nieodnawialne
- wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez upcykling, wypożyczanie, naprawy i ponowne użycie
- mniejsze straty żywności
- ograniczenie odpadów i zanieczyszczeń pozytywnie wpływa na redukcję globalnego ocieplenia
Słabe strony Zero Waste
- sklepy Zero Waste trudno znaleźć, brak informacji o najbliższej lokalizacji
- ograniczony asortyment w jednym sklepie Zero Waste
- zakupy Zero Waste są czasochłonne i kłopotliwe, np. ważenie opakowań pustych i z towarem
- nie wszystkie produkty można sprzedawać luzem, bez opakowania jednostkowego
- często zakupy w sklepie Zero Waste są droższe niż tradycyjne
- zakupy online często nie są zero waste
- problemy z czystości sanitarną, mikrobiologiczną i epidemiologiczną
- ryzyko wywołania wstrząsu anafilaktycznego u osób uczulonych, po przypadkowym zanieczyszczeniu produktów alergenem
Podsumowując wszystkie za i przeciw, na horyzoncie i tak nie widać szansy na ucieczkę przed wszystkimi nowościami, jakie współczesna ekologia wnosi do biznesu i naszego życia. Napotkane trudności trzeba pokonywać, mocne strony wykorzystywać i rozwijać, co pokazują liczne przykłady ze świata Zero Waste.
TAG zero waste shopping dispenser
Pozytywny przykład kompleksowego rozwiązania dla sklepu Zero Waste oferuje kanadyjska firma technologiczna TAG / The Aggressive Good. W skład systemu TAG wchodzą logicznie powiązane ze sobą elementy składowe, zarządzane przez system kontrolny, sterujący sprzedażą i zaopatrzeniem. Jak to działa:
- klient wchodzi do sklepu z kartą magnetyczną, na której zapisane będą poszczególne zakupy
- sterowane komputerowo dyspensery odmierzają dowolną ilość towaru z hermetycznie zamkniętych pojemników do opakowania klienta, podając wagę i wartość zakupionego towaru, suma zapisana zostaje na karcie klienta
- po zakończeniu zakupów klient zbliża kartę do sklepowego terminala, który drukuje paragon dla kasjera
- przy kasie klient płaci za zakupy i zwraca kartę
- system TAG kontroluje na bieżąco sprzedaż i wysyła do magazynu informacje o stanach magazynowych wymagających uzupełnienia
TAG zero waste shopping system
Jak widać wiele z mankamentów sprzedaży Zero Waste już zostało wyeliminowanych lub uproszczonych, a zakupy w systemie TAG wydają się prawdziwą przyjemnością, całkiem jak wizyta w niedalekiej przyszłości.