Eko trendy w designie 2023
Sustainability - zrównoważony rozwój, to dominujący motor trendów i najlepsze co możemy zrobić dla planety w nowym roku i najbliższej przyszłości. Zakłócenia dostaw i kryzys wywołany pandemią symptomatycznie wykazały, jak bardzo cywilizacja szkodzi sobie i planecie. Ciekawą diagnozę prezentuje znany amerykański designer Scott Henderson.
Zrównoważone przykazania Scotta Hendersona
Eko trendy w designie 2023, Ambiente Blog
Aby uzmysłowić nam skalę zanieczyszczeń, jakie generujemy i uwalniamy do atmosfery każdego dnia wpływowy amerykański designer Scott Henderson przytacza gigantyczną armadę kontenerowców zaopatrujących USA przed pandemią w towary handlowe. Spalając niskiej jakości paliwo wysyłały do atmosfery w ciągu roku tyle CO2, ile wydziela 205 milinów samochodów, co można przyrównać do emisji niejednego państwa. Trudno to sobie wyobrazić, jeszcze trudniej zaabsorbować, czy zneutralizować, więc szkodliwe zmiany klimatyczne czekają nas nieuchronnie o ile diametralnie nie zmienimy podejścia do gospodarki w skali globalnej. Doświadczony, wielokrotnie nagradzany designer Scott Henderson jest autorem przeszło setki patentów w USA i Europie, jest również reprezentantem amerykańskiego designu na największych na świecie targach towarów konsumpcyjnych Ambiente we Frankfurcie n/ Menem. W zakresie projektowania zrównoważonego ma sporo interesujących i nieszablonowych spostrzeżeń, które z pewnością warto uwzględnić w biznesowych planach na najbliższą przyszłość:
1. TREND PIERWSZY - działaj lokalnie
Zakłócenia w łańcuchu dostaw oznaczają zrównoważony rozwój i tym samym bardziej zieloną planetę. Tworzenie produktu lokalnie eliminuje koszty frachtu morskiego, opłaty portowe, ubezpieczenia oraz bardzo wysokie koszty wstępne, wynikające z pojemności kontenerów oceanicznych. Ale być może największą korzyścią z tworzenia produktu lokalnie jest pozytywny wpływ na środowisko, gdy kontenerowiec stoi zacumowany w porcie. Nie bez znaczenia jest szybkość reakcji na zmienny popyt i aktualizacje procesów produkcyjnych.
2. TREND DRUGI - korzystaj z warsztatów rzemieślniczych
Nie oznacza to wyzbycia się nowoczesnych procesów projektowania, ale mocnym trendem w designie produktów jest maksymalna prostota formy i materiału - less is more powraca. Przykład butelek do napojów zmieniających się przez lata dobrze ilustruje postęp w tej dziedzinie. Prostota staje się zwycięską strategią, a butelka przypomina słoik z zakrętką w miejsce plastikowej z silkonowymi uchwytami, zaczepami i wysuwanym ustnikiem. Świadomość odbiorcy, że trzyma produkt wykonany w pracowni przez lokalnego fachowca nadaje ich relacji nowego znaczenia kunsztu i autentyczności.
3. TREND TRZECI - powrót do klasycyzmu i tradycji w modnym wydaniu
Nieustająca tęsknota za pięknymi formami przedmiotów użytkowych z minionych lat może być siłą napędową współczesnego wzornictwa i jednocześnie jego mocną stroną. Stare samochody, motocykle czy roboty kuchenne nieustannie budzą zainteresowanie i wciąż znajdują nabywców, wystarczy umiejętnie połączyć klasyczną formę z nowoczesną technologią i współczenym wykonaniem. Nawiązanie do klasycyzmu i tradycji w projektowaniu daje odbiorcy poczucie ciągłości i odniesienia do mijającego czasu, estetyka ostrych krawędzi, błyszczących powierzchni i kryształów odchodzi do lamusa.
4. TREND CZWARTY - romantyzm mglistego lasu (The Wet Look)
Ograniczenia pandemii i zamknięcie w czterech ścianach sprawiły, że na dobre tęsknimy za otwartą przestrzenią i to nie byle jaką, ale prawdziwą i namacalną. Najlepiej zabłoconą, pełną zieleni, zamgloną i wilgotną, co jest projekcją rosnących obaw przez zmianami klimatu, globalnym ociepleniem i suchą, spękaną ziemią. Na naszą wyobraźnię zdecydowanie mocniej oddziaływuje widok umazanych błotem i trocinami narzędzi lub żeliwnych naczyń nad huczącym ogniskiem. Chętniej naciskamy przycik dodaj do koszyka, by czym najprędzej dołączyć do tak upragnionego świata natury i żywiołów. Z prawdziwą radością zapłacimy niebotyczną cenę za patelnię, która będzie trwać wiecznie, bo słusznie pojmujemy zrównoważony rozwój poprzez ponadczasową jakość produktów.
5. TREND PIĄTY - natura i wszechświat jako wskazówki
Natura będzie siłą napędową trendów projektowych w 2023, jednak całkiem świadomie, nie podświadomie dzięki naszej determinacji w dążeniu do powielania jej geniuszu. Prawdą jest, że każdy kształt, który ludzki umysł jest w stanie kontemplować, pochodzi z natury. Bańka o przekroju koła ma swoje uzasadnienie w regule objętości i powierzchni, jak również sześciokąt, który znajdziemy w plastrze miodu czy oku owada. Natura jest i będzie dla nas doskonałym wzorem i nauczycielem, dzięki niej istniejemy i regenerujemy się na nowo, mamy ważny powód by ją chronić.